Programmet 11. mars 2021
Juridisk informasjon
Juss er en kunnskapsrik profesjon. Advokater er avhengig av å finne riktig informasjon om lover, presedenser, kommentarer, bøker, dommer, nyheter osv for å gi de beste og riktige juridisk råd til sine klienter. I dette sporet fokuserer TechTorget på nye produkter og tjenester som forvalter informasjon og kunnskap tettere opp mot advokater.
Dokumentanalyse
Er det fortsatt en drøm å kunne logge seg på sin PC og få en arbeidsflate med alle relevante applikasjoner innstilt etter dine personlige ønsker? Finnes det en enkel vei til e-post, dokumenter, tidsregistrering, virtuelle møter, fakturering og alle andre applikasjoner og tjenester man bruker som advokat? TechTorget fokuserer også på dette området, følg med her!
Dokumenthåndtering
Ettersom bortimot 80% av det juridiske arbeidet fremdeles er en dokumentintensiv prosess, vil vi i TechTorget nå få dokumentert hvordan dashbordet eller arbeidsflaten kan organiseres mer effektivt, med særlig fokus på dokumenthåndtering. Vi vil se nærmere på hele arbeidsprosessen fra å lage et dokument, sammenligne, gjennomgå, redigere, styling, samarbeide osv, til det når kunden.
Saksadministrasjon / Fra saksopprettelse til fakturering
Det har vært litt «status quo» innen «standard saksadministrasjons- og støttesystemer» i Norge. Vi ser nå økende konkurranse fra nye leverandører, bl.a. på grunn av mye tekniske muligheter, men også pga endrede brukerbehov.
Modernisering tar form via flere aktører og tjenester, som f.eks. timefangst, reiseregning og utleggsapper, dynamisk rapportering, arbeidsflyt for utgående elektroniske fakturaer, inkorporering av antihvitvask-informasjon etc. En av konsekvensene er da at antallet og mangfoldet av applikasjoner i «finansprosessen» for å støtte advokater og deres kunder kommer til å øke.
I tillegg beveger den juridiske modellen seg sakte bort fra «Time & Material»/tradisjonell timeføring mot andre prismodeller som f.eks. fastpris eller abonnementsmodeller. Årsaken til dette er at kundene har mer behov for forutsigbarhet, man ønsker ikke å betale «for mye» for visse tjenester (noen tjenester er i realiteten en hyllevare) osv.
I dette «sporet» vil vi i TechTorget diskutere de grunnleggende behovene for saksbehandling, men også be noen leverandører om å fokusere på enkle implementerbare nye funksjoner. Overordnet blir spørsmålet om man bør ha ett system som støtter hele prosessen eller en kombinasjon der de beste niche systemene også får en naturlig plass.
Moderne regnskap
Regnskap har blitt mye «moderne» de siste årene. Avansert finansiell teknologi tolker f.eks. inn- og utgående fakturaer og lærer av det som registreres, budsjettering og rapportering har blitt mye mer dynamisk (det trenges ikke gjøre en gang per år), og det finnes en voksende antall profesjonelle aktør som kan overta (deler av) regnskapsfunksjonen. TechTorget behandler dette temaet.
Compliance
I en verden som blir mer digital og datastyrt, blir Compliance viktigere for å sørge for at firmaer opprettholder regler og lovverk. Nettopp fordi det kommer flere regler og krav og det er ikke mulig å forholde seg til alt dette manuelt. Regtech er f.e.ks. et begrep som forholder seg til dette tema.
I et sikkerhetsperspektiv er det fokus på produkter og tjenester som skal gjøre advokater og advokatfirmaers hverdagsprosesser sikrere og mer compliant som vi i TechTorget nå vil fokusere på i TechTorget 2021.
Sikkerhet
Sikkerhet er i kjernen av det som advokater og markedet oppfatter som grunnlaget for deres omdømme og seriøsitet, og det er ikke lengre bare et buzzword.
Det trengs ingen overbevisning om at sikkerhetsbrudd er en av de alvorligste risikoene som kan inntreffe for et (advokat)firma. Det skjer veldig ofte at man trykker på en feil lenke, blir bedt om å åpne en PDF som er «ondsinnet» eller tror en kollega har bedt noen om å overføre penger. Dette vet vi nå kan få alvorlige konsekvenser. I mange av de standard applikasjonene og plattformene som brukes av jurister og advokater (som f.eks. Microsoft), er det mange sikkerhetsfunksjoner som de fleste individer og firmaer ikke kjenner til og/eller har tenkt på eller ikke har fått implementert for å gjøre deres hverdag sikrere. Det er videre mange nisjeprodukter som forhindrer f.eks. sending til feil e-postadresse, som oppdager unormal adferd, som verifiserer identiteten din på forskjellige måter osv. For ikke å nevne tjenester som spamfiltre, penetrasjonstesting og brukerbevissthetstrening.