skip to Main Content

Som hånd i hanske

Det er ingen tvil om at dersom vi skal plukke ut selskaper som både trigges av — og har gode forutsetninger til å håndtere — en digital messe, så er det våre utstillere. Messen blir en sunn konkurranse mellom de etablerte og helt nye aktører som kommer fra andre miljøer enn det vi tradisjonelt tenker på som bransjens IT-leverandører.

Av: Torger Mogan Bjørnstad

 

Uttalelsen kommer fra Peter van Dam. Han interesserer seg spesielt for hvordan gode teknologiske løsninger kan styrke og lettearbeidsdagen i sin jobb som CDO i Simonsen Vogt Wiig AS. Han synes det er spennende å jobbe med hvordan teknologi kan forsterkejuridisk bransje.

 

— Jeg har vært både leverandør og kunde, og har erfart at det altfor ofte er en mismatch, både tidsmessig og forståelsesmessig. I et møte med Advokatforeningen snakket vi derfor om en messe som kunne løse det problemet. Nå har det blitt til TechTorget.

 

Stadig større bredde

 

Messen har fått en positiv respons fra de tradisjonelle IT-leverandørene til bransjen. Ekstra gledelig er det at mulige deltakere som man trodde ville sitte «på gjerdet» hoppet raskt ned og har kommet i dialog for å bli med på TechTorget.

 

— Vi blir også kontaktet av helt nye aktører som vil utfordre det etablerte leverandørmarkedet.Legal tech landskapet endrer seg fortløpende,og en del nye løsninger fokuserer på nye områder, særlig i Compliance (‘regtech’) og sikkerhet.Flere av disse kommer fra andre miljøer enn de vi tradisjonelt tenker på som IT-leverandørerog har mer og mer en juridisk bakgrunn, forteller Peter van Dam.

 

Erik Ødegaard vet godt hvor viktig det er å følge med på den teknologiske utviklingen. Det har han selv erfart som CEO og rådgiver i flere advokatselskaper.

 

— Det er vanskelig for den enkelte advokat eller advokatfirma å finne tid i en travel hverdag, sier Ødegaard. Hans erfaring er at advokater sliter med å finne tid eller «råd» til å lete etter og se på alt som tilbys.

 

— De fleste vet heller ikke hvor de skal lete for å finne samlet informasjon. Derfor er det effektivt og rasjonelt å møte tilbydere på ett sted. Da kan man sammenligne funksjonalitet, ytelse og pris fra flere sammenlignbare leverandører på samme sted, sier han.

[EØ1]

Erik Ødegaard er tydelig på at markedet og konkurransen krever at advokatfirmaene tar noen beslutninger nå.

 

— Vi er inne i en tid som krever det for å henge med i konkurransen og kunne konsentrere seg 100 prosent om det kundene er best tjent med for å nå ønskede resultater, sier han.

 

Ønsket av Advokatforeningen

 

For Advokatforeningen er det en målsetting å gi advokatkontorer i alle størrelser, også de små og mellomstore, tilgang til all relevant informasjon samlet «under ett tak».

 

— Det var en viktig grunn til at vi ønsket en slik messe. Den første messen mener vi var både vellykket og bra. Vi lærte mye og fikk mange positive tilbakemeldinger. Det er viktig at advokater kan få orientere seg, selv uten avansert digital kompetanse, sier Merete Smith. Hun er generalsekretær i Den Norske Advokatforening.

 

Felles for initiativtakerne er at de mener det er bedre å ta en godt begrunnet beslutning om en investering i noen relevante løsninger nå, som gir advokaten 80% suksess, fremfor å vente på det helt perfekte.

 

— Da risikerer man at det blir «100 % feil». Vårt mål med TechTorget er å bistå beslutningstakerne gjennom å fremme løsninger som først og fremst løser dagens utfordringer, men som også skal tåle morgendagens utfordringer, sier Erik Ødegaard.

 

— Da vi oppsummerte etter den første TechTorget messen, så vi på muligheten for å gjøre deler av den digital en gang i fremtiden. Men plutselig var vi der, og nå er alt digitalt. Det har skjedd i rekordtempo, sier Peter van Dam.

 

De to forteller at interessen er gledelig stor, og at stadig flere selskaper melder seg på som utstillere. Mange flere sier de er interessert.

 

Back To Top
nb_NO