skip to Main Content

Målrettet, effektivt og bærekraftig

Covid-19 pandemien har gitt oss nye, og til nå ukjente utfordringer. Årets messe måtte bli digital. Det møtte både utstillere og deltakere med interesse og velvilje. Dette kan blir fremtidens messeform mener mange og kaller messen overraskende effektivt.

Av: Torger Mogan Bjørnstad

 

— Jeg trekker gjerne frem bærekraft som en god beskrivelse på TechTorget, slik den ble i år, sier Marianne Harlem i Orange Cyberdefense.

 

Nå går vi en runde med noen av utstillerne for å høre om deres meninger.

 

— Vi hadde noe erfaring fra interne messer med deltakere fra forskjellige land og fikk bekreftet effektiviteten. TechTorget samlet folk fra hele landet, uten at noen behøvde å reise en meter. Ingen lange distanser eller unødvendige hotellopphold. Rett og slett målrettet informasjon til deltakerne. Vi opplevde det som positivt, sier hun.

 

Marianne Harlem trekker frem at messer som denne gjør at både deltakere og utstillere sparer tid og penger. Det er enkelt for deltakerne å konsentrere seg om de stands og foredrag de har bestemt seg for, uten å bli forstyrret av andre elementer som man møter mye av når man vandrer rundt på et vanlig messegulv.

 

Inngående bransjekunnskap

 

Marion Eriksen Wold i Advisor AS, representerte et selskap som har levert digitale løsninger og tjenester til advokatselskaper i 25 år. Selv har hun jobbet med dette i 22 år, og er nå salg- og markedssjef i selskapet.

 

— Vi hadde aldri vært med på en digital messe tidligere. I forkant var vi svært spente på konseptet og ble overasket over hvor fin den digitale plattformen ble. Den var lett å forholde seg til og lett å orientere seg i for de som besøkte oss.

 

Store endringer – raskt

 

Pandemien har gjort oss digitale både med møter, webinarer og messer som TechTorget.

Vi jobber nå fra hvor som helst og uttrykk som Teams og Zoom har blitt en del av hverdagsspråket.

 

— Det er positivt når ny teknologi brukes på riktig måte. Digitalisering passer godt for de som ønsker en effektiv og strukturert hverdag, og som ønsker å få oppdateringer raskt, sier Marion Eriksen Wold.

 

Hun tror fremtiden blir en blanding mellom digitale og fysiske messer.

 

— Jeg jobber overfor en bransje som er kjent for et høyt kunnskapsnivå, og som har fokus på effektivitet. Det er viktig å ha god kunnskap om bransjen for å forstå både behovet, og for å kunne tilby riktige løsninger, tjenester og prosjektgjennomføring med minst mulig forberedelser for kunden.

 

— Dette er en fremtidsrettet modell, men jeg savnet kanskje den personlige kontakten og den gode samtalen, erkjenner hun.

 

Effektivt, bra og rimelig

 

— Blant erfaringene vi i Orange Cyberdefense hadde med oss til planleggingen, og som vi tok hensyn til, var at presentasjonene lett blir litt for avanserte. Det var en tilbakemelding vi hadde fått fra deltakerne på internmessen vår. Men vi visste ikke helt hva vi kunne forvente så TechTorget ble spennende for oss og vi lærte mye. Vi er godt fornøyd, forteller Marianne Harlem.

 

Hun sier at samarbeidet med arrangørene fungerte godt og deltakeravgiften var heller ikke spesielt dyr.

 

— Men det er litt vanskelig når vi ikke ser hvem vi snakker med – kanskje kan det bli en forbedring til neste messe, håper hun. Men dette var et veldig fint gjennomført event, sier Marianne Harlem.

 

Marion Eriksen Wold i Advisor AS er enig.

 

— Vi kunne også ønsket oss at de som var innom vår stand var synlige slik som under et webinar, selv om vi fikk god oversikt over hvem som hadde besøkt oss.

 

Nå er Advisor AS opptatt med å følge opp etter TechTorget.

 

— Det har vært travle dager med mange kundedialoger, og ikke minst med potensielle nye kunder. Det er mye å følge opp og det er veldig bra for oss.

 

Slik skal det være – det liker vi. Det er de to helt enige om!

Back To Top