{"id":3786,"date":"2023-10-12T08:15:22","date_gmt":"2023-10-12T06:15:22","guid":{"rendered":"https:\/\/techtorget.no\/?p=3786"},"modified":"2023-10-12T08:17:21","modified_gmt":"2023-10-12T06:17:21","slug":"samhandling-mellom-ikt-og-advokater","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/techtorget.no\/nb_no\/nyheter\/samhandling-mellom-ikt-og-advokater\/","title":{"rendered":"Samhandling mellom IKT og advokater"},"content":{"rendered":"

Av: Torger Mogan Bj\u00f8rnstad<\/a><\/p>\n

 <\/p>\n

N\u00e5 sitter jeg p\u00e5 kontoret til \u00d8yvind Husby sammen med Erik \u00d8degaard fra TechTorget, og temaet er det selvf\u00f8lgelige. Hva kan advokatbransjen forvente av teknologiutvikling og kunstig intelligens \u2013 og hvilken rolle kan IKT Norge ha i denne sammenheng?<\/p>\n

 <\/p>\n

\u2014<\/strong> Et viktig m\u00e5l for oss er \u00e5 v\u00e6re en kompetansem\u00f8teplass mellom oss og v\u00e5re medlemmer. Medlemsmassen inkluderer b\u00e5de advokatkontorer, internadvokater og offentlige advokater, svarer Husby. Han er administrerende direkt\u00f8r i organisasjonen, og n\u00e5 har varm kaffe kommet p\u00e5 bordet. Dette blir en spennende prat!<\/em><\/p>\n

 <\/p>\n

\u2014<\/strong> Basert p\u00e5 kunnskapen v\u00e5r og innspillene fra medlemmene, leverte vi i fjor forslag til et komplett alternativt statsbudsjett som tar st\u00f8rre hensyn til det IKT Norge mener er en n\u00f8dvendig teknologiutvikling. Sist kuttet vi budsjettet med 18 milliarder \u2013 men la ogs\u00e5 til 18 milliarder der vi mente pengene kunne brukes bedre ved \u00e5 ta i bruk og styrke IKT-muligheter, forklarer Husby. \u2013 P\u00e5 den m\u00e5ten belyser og fremmer vi medlemmenes behov i en verden der forandringer skjer raskere enn noen gang. Dette inkluderer ogs\u00e5 advokatbransjen.<\/em><\/p>\n

 <\/p>\n

AI representerer kjempemuligheter for den som bruker teknologien riktig. Det gjelder ogs\u00e5 advokater. Han utdyper\u2026<\/p>\n

 <\/p>\n

\u2014<\/strong> Du s\u00f8ker og samler informasjon p\u00e5 en rask og effektiv m\u00e5te. Det gir et godt grunnlag, men jeg advarer mot \u00e5 ta det du leser som en selvf\u00f8lge. Du m\u00e5 \u00abbore i det\u00bb fra et advokatst\u00e5sted. <\/em><\/p>\n

 <\/p>\n

\u2014<\/strong> Vi jobber allerede tett med bransjen om sikkerhet og risikovurderinger, lover og regler og \u2013 selvf\u00f8lgelig \u2013 etiske vurderinger, sier Husby. <\/em><\/p>\n

\u00a0<\/em><\/p>\n

Han trekker frem kontrakter som bygger p\u00e5 gode juridiske dokumentmaler. Slike avtaler kan og m\u00e5 bygges p\u00e5 dagens teknologi. Tidligere tiders \u00abvi lager fra bunnen av\u00bb blir fort en utdatert metodikk.<\/p>\n

 <\/p>\n

Husby legger til at samhandling mellom IT-teknologiske l\u00f8sninger og advokatbransjen g\u00e5r begge veier. Det inkluderer hvordan juridiske tjenester kan gj\u00f8res enda enklere og bedre.<\/p>\n

 <\/p>\n

Alle kan bli medlemmer<\/strong><\/h1>\n

 <\/p>\n

\u00d8yvind Husby forteller at IKT Norge har rammeavtaler med flere advokatkontorer, som igjen gir alle medlemmene gode betingelser. Det arrangeres ogs\u00e5 konferanser og frokostseminarer, der ulike temaer l\u00f8ftes frem p\u00e5 en grundig m\u00e5te.<\/p>\n

 <\/p>\n

IKT Norge er en \u00e5pen organisasjon der medlemmene har lik tilgang til informasjon og like rettigheter. Nye medlemmer \u00f8nskes velkommen.<\/p>\n

 <\/p>\n

\u00abMonopolene\u00bb faller<\/strong><\/h1>\n

 <\/p>\n

Erik \u00d8degaard, med bred ledelse- og administrativ erfaring fra flere advokatfirmaer, f\u00f8lger n\u00f8ye med. Dette er spennende.<\/p>\n

 <\/p>\n

\u2014<\/strong> IT l\u00f8sninger har to tydelige sider. Hvordan gj\u00f8re selskapene mer effektive ved \u00e5 bruke gode verkt\u00f8y, og hvordan sikre at den juridiske r\u00e5dgivningen blir bedre.<\/em><\/p>\n

 <\/p>\n

Han mener at samarbeid om kompetanseutveksling vil bli langt viktigere i fremtiden, noe Husby ogs\u00e5 poengterer.<\/p>\n

 <\/p>\n

\u2014<\/strong> Til n\u00e5 har det mange steder v\u00e6rt slik at en by eller et distrikt har et par advokatkontorer som deler markedet mellom seg. Ingen kan angripe dem, tror de kanskje.<\/em><\/p>\n

 <\/p>\n

\u2014<\/strong> N\u00e5 er alle advokatkontorer tilgjengelige, uansett hvor de ligger. Kundene st\u00e5r fritt til \u00e5 velge hvor de f\u00e5r tjenestene de \u00f8nsker. De vil velge den beste og mest kostnadseffektive leverand\u00f8ren, sier han. \u2013 De som tilpasser seg moderne teknologi blir vinnerne her.<\/em><\/p>\n

\u00a0<\/em><\/p>\n

Ikke sovne med suksessen<\/strong><\/h1>\n

 <\/p>\n

Advokater er spesialister. Mange har funnet sine omr\u00e5der der de har bygget og utviklet sin forretningsmodell, som de kan se tilbake p\u00e5 som en stor suksess.<\/p>\n

 <\/p>\n

\u2014<\/strong> Ingen ting varer evig, advarer Husby. \u2013 N\u00e5 selger man kanskje 10 timer til en kunde for en tjeneste. Det kan raskt endre seg til at man bare f\u00e5r betalt for et par timer, men fra mange flere kunder.<\/em><\/p>\n

\u00a0<\/em><\/p>\n

\u2014<\/strong> Derfor kan ingen sovne, for det gjelder \u00e5 finne det riktige \u00abturning-pointet\u00bb der du skal endre strategien. Husk at det er en stor risiko ved ikke \u00e5 ta beslutninger, sier han.<\/em><\/p>\n

 <\/p>\n

 <\/p>\n

 <\/p>\n

 <\/p>\n

Samhandling er den riktige medisinen<\/strong><\/h1>\n

 <\/p>\n

Teknologiutvikling og investeringer knyttet til det er utfordrende og kostbart for mindre og mellomstore advokatkontorer, og derfor p\u00e5peker \u00d8degaard igjen behovet for samhandling.<\/p>\n

 <\/p>\n

\u2014<\/strong> I den grad advokatmilj\u00f8er med begrensede ressurser skal endre strategi ved \u00e5 ta i bruk eller utvikle ny teknologi, m\u00e5 de samhandle med andre. S\u00e5 enkelt er det, sier han.<\/em><\/p>\n

\u00a0<\/em><\/p>\n

\u2014<\/strong> Let opp advokatkontorer, gjerne med samme st\u00f8rrelse. Bygg nettverk. Ikke v\u00e6r redd for \u00e5 samhandle med konkurrenter. Se p\u00e5 det som muligheter fremfor umuligheter. I Norge er det over 10\u00a0000 advokater som m\u00e5 ta dette inn over seg, sier \u00d8degaard.<\/em><\/p>\n

\u00a0<\/em><\/p>\n

\u00d8yvind Husby nikker.<\/p>\n

 <\/p>\n

\u2014<\/strong> Helt enig! T\u00f8rr \u00e5 v\u00e6re ydmyk, snakk p\u00e5 tvers av milj\u00f8er og se ting helhetlig. Det hjelper kunden din, og det er vel i bunn og grunn det viktigste, sier Husby.<\/em><\/p>\n

\u00a0<\/em><\/p>\n

Endringene kom tydelig frem<\/strong><\/h1>\n

\u00a0<\/strong><\/p>\n

For noen uker siden la vi Arendalsuka bak oss. Denne nasjonale m\u00f8teplassen hadde mange spennende presentasjoner og diskusjoner. I \u00e5r hadde mange et sterkere fokus p\u00e5 teknologiutvikling enn tidligere.<\/p>\n

 <\/p>\n

\u2014<\/strong> Vi i IKT Norge tok ansvaret for 34 arrangementer i \u00e5r og hadde v\u00e5r egen \u00abhub\u00bb p\u00e5 Kastellet. Interessen var s\u00e5 positiv at vi allerede er i ferd med \u00e5 sprenge kapasitetsniv\u00e5et v\u00e5rt for neste \u00e5r, forteller han.<\/em><\/p>\n

 <\/p>\n

\u2014<\/strong> Vi fikk hele tiden dokumentasjon p\u00e5 hvordan samfunnet endrer seg, og hvordan nye markeder vil \u00e5pne seg, spesielt innenfor bruk av kunstig intelligens. Noe kan komme umiddelbart, eller det kan ta litt lengre tid. Derfor m\u00e5 vi ha oversikt. Jeg anbefaler advokatkontorer \u00e5 l\u00e6re seg \u00e5 skille mellom god og d\u00e5rlig bruk av AI i sin virksomhet. Innhenting og sammenstilling av informasjon man kan gi videre, vil alltid v\u00e6re viktig, sier \u00d8yvind Husby. <\/em><\/p>\n

 <\/p>\n

Begrenser GDPR oss<\/strong><\/h1>\n

 <\/p>\n

GDPR-lovgivningen regulerer viktige temaer. Men reglene er kompliserte og b\u00f8teniv\u00e5et for \u00e5 gj\u00f8re GDPR-feil er enormt. Begge deler kan begrense oss fra \u00e5 ta i bruk ny teknologi.<\/p>\n

 <\/p>\n

\u2014<\/strong> Blir vi skremt av b\u00f8teniv\u00e5et, vil Erik \u00d8degaard vite. Han retter seg mot Husby.<\/em><\/p>\n

\u00a0<\/em><\/p>\n

\u2014<\/strong> Ja, jeg tror det. Vi ser at det er store og helt n\u00f8dvendige offentlige prosjekter som settes p\u00e5 vent fordi regelverket ikke er godt nok. B\u00e5de tanken og m\u00e5lsettingen er god, men s\u00e5 lar det seg ikke gjennomf\u00f8re fordi vi ikke har datautleveringsavtale med USA, for eksempel.<\/em><\/p>\n

 <\/p>\n

\u2014<\/strong> Selvf\u00f8lgelig m\u00e5 vi lovregulere bruk av AI, men det m\u00e5 gj\u00f8res med innspill fra de store selskapene. Alt kan ikke stoppe opp fordi noen trekker \u00abpersonvern-kortet\u00bb sier Huseby i IKT Norge.<\/em><\/p>\n

 <\/p>\n

Erik \u00d8degaard trekker frem Nederland som et eksempel.<\/p>\n

 <\/p>\n

\u2014<\/strong> Nederlendere er tidlig ute med \u00e5 tilpasse seg nye regler, slik vi n\u00e5 ser knyttet til bruken av AI. Andre lands myndigheter ser det, men det er ikke dermed gitt at disse reglene passer lokalt. Samtidig m\u00e5 vi ta inn over oss at s\u00e6rnorske regler vil hjelpe oss i begrenset grad, for vi er bare en liten brikke i et stort spill.<\/em><\/p>\n

 <\/p>\n

EU omr\u00e5det sett under ett er ogs\u00e5 for lite til et felles regelverk, mener \u00d8yvind Husby.<\/p>\n

 <\/p>\n

\u2014<\/strong> Vi m\u00e5 ha med Asia og USA! B\u00e5de EU selv og v\u00e5re medlemmer er enige i det, sier han, og legger til at vi b\u00e5de trenger en regulering og en selvregulering.<\/em><\/p>\n

 <\/p>\n

Hvem har ansvaret<\/strong><\/h1>\n

 <\/p>\n

Sp\u00f8rsm\u00e5let jeg \u00f8nsker \u00e5 stille er like enkelt som det er komplisert … Hvordan sikrer man at informasjonen man henter inn med AI er reell, og hvor ligger ansvaret n\u00e5r feilvurderinger oppst\u00e5r basert p\u00e5 AI informasjon?<\/p>\n

 <\/p>\n

\u2014<\/strong> Det er selvf\u00f8lgelig advokatkontorets ansvar dersom de gir feil r\u00e5d. Det gjelder uansett p\u00e5 hvilken m\u00e5te de henter grunnlagsinformasjon de gir videre. Du kan f\u00e5 mange gode r\u00e5d fra AI, men man m\u00e5 jobbe kritisk igjennom dem. Advokater m\u00e5 bruke sine sikrede data som grunnlag, og tilby dem i AI-raffinert form, r\u00e5der Erik \u00d8degaard, \u2013 ikke basere r\u00e5dene som er generert fra AI p\u00e5 generelle input og output. Han legger til at det er viktig at advokatkontorene skjermer sine egne data, eventuelt sammen med samarbeidende kontorer.<\/em><\/p>\n

\u00a0<\/em><\/p>\n

Last ned din egen ChatGPT-plattform, og bruk den til \u00e5 behandle dine egne data.<\/p>\n

 <\/p>\n

\u2014<\/strong> Lukk d\u00f8ren. Du er eieren og skal ha full kontroll. Ingen andre skal ha tilgang til dem. Den siste utgaven, ChatGPT 4, kan ogs\u00e5 ha mye falske data, men den utgaven har ikke tatt inn data etter 2020. Derfor er det begrenset med falske data generert av andre AI-modeller p\u00e5 nettet, forklarer han. <\/em><\/p>\n

\u00a0<\/em><\/p>\n

\u2014<\/strong> I fremtiden blir det et problem at det ligger mye falskt AI-generert innhold p\u00e5 nettet, som s\u00e5 inng\u00e5r i l\u00e6ring av nye modeller. Dette \u00abinfiserer\u00bb l\u00e6ringen, og gj\u00f8r at vi f\u00e5r d\u00e5rligere modeller, sier \u00d8yvind Husby.<\/em><\/p>\n

\u00a0<\/em><\/p>\n

Han forklarer n\u00e6rmere …<\/p>\n

 <\/p>\n

\u2014<\/strong> Du kan ha din egen l\u00f8sning, fordi da er det bare du som ser innholdet. Hvis du velger \u00e5 bruke en \u00abgenerell\u00bb l\u00f8sning, blir innholdet tilgjengelig for alle som s\u00f8ker etter det. Da risikerer du \u00e5 dele konfidensiell informasjon som du ikke vil andre skal bruke. Det er et stort marked med AI-kursvirksomhet der du l\u00e6rer det du trenger, sier \u00d8yvind Husby.<\/em><\/p>\n

\u00a0<\/em><\/p>\n

Settes bransjen under press<\/strong><\/h1>\n

\u00a0<\/em><\/p>\n

Dersom jeg sp\u00f8r: \u00ablag en avtale\u00bb, f\u00e5r jeg et forslag basert p\u00e5 all informasjon som ligger der. Jeg beh\u00f8ver alts\u00e5 ikke g\u00e5 veien om et advokatkontor. Hvordan vil det p\u00e5virke bransjen, sp\u00f8r vi.<\/p>\n

 <\/p>\n

\u2014<\/strong> Noen ser p\u00e5 det som en voldsom trussel mot bransjen, og p\u00e5 sikt, n\u00e5r modellene blir enda bedre, kan mange enklere oppgaver man i dag betaler for, bli tilgjengelige. Men kan du jussen, ser du fort feilene i mer kompliserte oppgaver, og du har ingen garanti for at det du f\u00e5r fra AI faktisk er korrekt. Du kan selv styre hva som prefereres via Chat GPT. Du trenger ikke begynne p\u00e5 Harvard. Velg heller ett av v\u00e5re medlemmer om du trenger hjelp, sier direkt\u00f8ren i IKT Norge med et stort smil!<\/em><\/p>\n

 <\/p>\n

Temaet vi snakker om, og som vi formidler til TechTorgets lesere, er spennende \u2013 utrolig spennende \u2013 og utrolig viktig for bransjen! Men tiden flyr, og vi skal snart si takk for oss.<\/p>\n

 <\/p>\n

Jeg tar frem mobilen igjen, og sp\u00f8r min ChatGPT-app om hvordan jeg b\u00f8r avslutte dette intervjuet.<\/p>\n

 <\/p>\n

Denne gangen tar det bare 4 sekunder f\u00f8r jeg f\u00e5r svar:<\/p>\n

 <\/p>\n

\u2014<\/strong> N\u00e5r du avslutter en intervjusamtale, m\u00e5 du sikre en god og riktig avslutning. Husk at det er viktig \u00e5 bygge og opprettholde profesjonelle relasjoner. Det styrker tilliten!<\/em><\/p>\n

 <\/p>\n

Akkurat som en advokat ville sagt det …<\/p>\n

 <\/p>\n

 <\/p>\n

 <\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Av: Torger Mogan Bj\u00f8rnstad   N\u00e5 sitter jeg p\u00e5 kontoret til \u00d8yvind Husby sammen med Erik \u00d8degaard fra TechTorget, og temaet er det selvf\u00f8lgelige. Hva kan advokatbransjen forvente av teknologiutvikling og kunstig intelligens \u2013 og hvilken rolle kan IKT Norge ha i denne sammenheng?   \u2014 Et viktig m\u00e5l for oss er \u00e5 v\u00e6re en…<\/p>\n","protected":false},"author":8,"featured_media":3789,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_seopress_robots_primary_cat":"none","_seopress_titles_title":"","_seopress_titles_desc":"","_seopress_robots_index":"","inline_featured_image":false,"footnotes":""},"categories":[126],"tags":[],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/techtorget.no\/nb_no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3786"}],"collection":[{"href":"https:\/\/techtorget.no\/nb_no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/techtorget.no\/nb_no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/techtorget.no\/nb_no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/8"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/techtorget.no\/nb_no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3786"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/techtorget.no\/nb_no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3786\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3791,"href":"https:\/\/techtorget.no\/nb_no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3786\/revisions\/3791"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/techtorget.no\/nb_no\/wp-json\/wp\/v2\/media\/3789"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/techtorget.no\/nb_no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3786"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/techtorget.no\/nb_no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3786"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/techtorget.no\/nb_no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3786"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}